De aandacht blijven houden? Zo doet u dat met ‘Always on’

door | feb 2, 2021 | nieuws | 0 Reacties

Een lokale eenzaamheidsaanpak begint vaak met veel enthousiasme, energie en betrokkenheid. Maar hoe zorg je dat de aanpak blijft bestaan? Dat mensen betrokken blijven? En dat het beginvuurtje niet alleen blijft branden, maar gaat groeien? Maak daarvoor kennis met de ‘Always on’-aanpak. Dit is een aanpak die commerciële bedrijven toepassen om zichtbaar te blijven en die ook toepasbaar kan zijn op eenzaamheid.

Verantwoording

Dit bericht is gebaseerd op een gesprek met Thijs de Boer, executive creative director bij marketing- en reclamebureau Chiel Benelux.

 

Leren van commerciële bedrijven

De aanpak van eenzaamheid moet relevant blijven. Dit heeft veel gemeen met hoe grote commerciële merken aandacht voor hun merk, product of dienst ‘levend’ moeten houden en hoe ze proberen ‘top of mind’ te blijven. Natuurlijk zijn budget en menskracht vaak anders, maar de methodiek en de (media)middelen komen voor een groot deel overeen.

 

Always on

Nog meer dan voor sommige commerciële bedrijven is het bij de aanpak van eenzaamheid belangrijk om, zoals dat tegenwoordig heet, ‘Always On’ te zijn. Dit betekent: continu op een relevante manier aanwezig en zichtbaar zijn. Eenzaamheid is niet een heel toegankelijk onderwerp waar mensen altijd voor open staan. Ook staat de waan van de dag altijd klaar om het over te nemen. Dus om de aanpak in leven te houden en te laten groeien willen we zo continu mogelijk aanwezig en zichtbaar zijn. Op een toegankelijke en liefst zo positief mogelijke manier.

 

De mogelijke ingrediënten van een Always on-aanpak

Hieronder staat een overzicht van acht ingrediënten om continue aanwezigheid en zichtbaarheid te bewerkstelligen. De lijst hoeft u niet één-op-één te volgen, er is alle ruimte om eigen keuzes te maken of media en middelen weg te laten of toe te voegen. Het overzicht is onderverdeeld in ‘owned’, ‘earned’ en ‘paid’ middelen en kanalen.

 

OWNED

Dit zijn middelen en kanalen die in eigen beheer zijn.

 

1. Centraal platform

Een centraal platform is een online omgeving waar alles samenkomt. Denk daarbij aan:

  • een plek waar alle initiatieven, resultaten (in de vorm van een dashboard), evenementen en communicatie landen;
  • een plek om verdieping en context te geven aan alle activiteiten;
  • een plek waar niet alleen plaats is voor het ‘probleem’, maar vooral ook de resultaten. Want ook mensen die zich willen bezighouden met een maatschappelijke probleem, zijn (zeker op langere termijn) gevoelig voor perspectief, worden vooral gesimuleerd door positieve resultaten.

Kortom: een levende omgeving die steeds up to date wordt gemaakt.

 

2. (Social) content kalender

De social kanalen die er al zijn (of nog gemaakt moeten worden) van de lokale aanpak van eenzaamheid zijn de uitgelezen manier om met verschillende content (alle soorten communicatie over het onderwerp) op ‘continue’ basis aanwezig te zijn. Het is belangrijk om deze kanalen te onderhouden. Dat kost tijd, maar u kunt veel tijd besparen door van tevoren een jaarkalender te maken en vooraf niet-actuele content op de plank te hebben liggen voor drukke tijden. Deel uw content in categorieën in, bijvoorbeeld:

  • agenderen probleem;
  • delen vorderingen, resultaten, evenementen;
  • persoonlijke verhalen of posts van betrokkenen bij het onderwerp;
  • landelijk nieuws over het onderwerp, of van andere gemeentes of regio’s;
  • aankondiging of nieuws over lokale activiteiten.

Stel een aantal ‘posts’ vast die wekelijks, maandelijks wordt gedaan. En maak op basis van de categorieën vervolgens een verdeling, zodat de content steeds wisselt en dus onverwacht blijft. Steeds voor elk wat ‘wils’. Alle content verwijst altijd naar het centrale platform waar verdieping en verbreding te vinden is.

 

3. EDM, ofwel de nieuwsbrief

Electronic Direct Mail (EDM), oftewel de nieuwsbrief, is nog steeds een heel goede manier om uw harde kern van betrokkenen en geïnteresseerden ‘erbij’ te houden of op te roepen ergens aan bij te dragen of deel te nemen. Of om betrokkenen eerder te informeren en ze zo het gevoel te geven belangrijk te zijn.

 

4. Fysieke evenementen

Het op reguliere basis organiseren van evenementen over het onderwerp levert niet alleen bij genodigden aandacht op. Het levert ook content op voor de bredere groep op de social kanalen of in PR (free publicity, zie hieronder)

 

EARNED

Hierbij gaat het om de ‘gratis’ aandacht.

 

5. PR, free publicity

Probeer een aantal keer per jaar de pers warm te krijgen om te schrijven over het onderwerp door ze iets te geven. Dat kan door lokaal onderzoek over het onderwerp aan te bieden. Maar denk ook aan vorderingen van de lokale aanpak. Of een creatief PR-idee (dat vaak uit de koker van een ‘reclamebureau’ komt).

 

PAID

Dit is content die meestal extern gemaakt wordt, maar in alle gevallen betaald in de media verschijnt.

 

6. (Online) advertising

Denk aan bannering op relevante sites. Target scherp op je doelgroep, met:

  • ‘Contextual targeting’: inkopen op de voor het onderwerp relevante inhoud van de pagina.
  • ‘Behavioral targeting’: inkopen op sites waar binnen de gemeente veel verkeer is.

Maar denk ook aan reclamecontent (video of statisch) op social waar getarget wordt op gebruikers binnen de betreffende gemeente.

 

7. Influencer marketing

Het inzetten van lokaal bekendere mensen die betrokkenheid met het onderwerp hebben, is een heel goed middel om in te zetten. Om het probleem te agenderen, bijvoorbeeld. Maar vooral ook om mensen een voorbeeld te geven hoe om te gaan, of te helpen bij eenzaamheid.

 

8. Activation

Activeer je doelgroep. Betrek ze echt door ze te vragen actief deel te nemen in een initiatief. Tijdens de ‘week van de eenzaamheid’ bijvoorbeeld. Roep mensen op eens iets onverwachts te doen voor eenzame mensen in hun omgeving en dat te delen.

 

Brandstof voor een groeiend vuur

Ook alle content die uit de earned en paid kanalen voortkomt, verwijst altijd naar het centrale platform waar verdieping en verbreding wordt gegeven. En wordt binnen de social content kalender ook zoveel mogelijk op de socials gedeeld. Zo bouwt u aan een gestaag groeiend vuur via een continue stroom content die dient als brandstof. En u bouwt aan een groeiende groep betrokkenen en geïnteresseerden. Hoe groter het vuur, hoe groter de kans dat een lokale eenzaamheidsaanpak succesvol blijft bestaan.

Wat zijn uw ervaringen met media en middelen om uw lokale eenzaamheidsaanpak levend te houden? Hebt u aanvullingen? Laat het weten in een reactie onder dit bericht.

Informatie

Publicatiedatum 02 februari 2021
Laatste aanpassing 02 februari 2021
Bron Chiel Benelux
Onderwerpen Aanwezig, relevant
en zichtbaar

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wilt u niets missen over de ontwikkelingen van de aanpak van eenzaamheid?

Abonneer uzelf nu op de tweewekelijkse nieuwsbrief van Aanpakeenzaamheid.nl en ontvang relevante artikelen over de aanpak van eenzaamheid. Mis het niet.

Je bent succesvol ingeschreven!