Communicatie in coronatijd? Zo past u zich aan.

door | feb 11, 2021 | nieuws | 1 reactie

Corona heeft gevolgen voor de communicatie bij activiteiten rond eenzaamheid. Uw doelgroep wordt door de crisis geraakt en niet alle middelen zijn meer relevant. Het is daarom belangrijk om goed stil te staan bij de mensen voor wie u actief bent. Zorg voor een duidelijke boodschap, verpakt in herkenbare verhalen en met middelen die bij déze tijd passen. Ontdek hier deze kennis en extra tips uit de workshop ‘Corona en nu?’

Verantwoording

Dit bericht is gebaseerd op de workshop ‘Corona en nu?’ van Alet Klarenbeek, directeur/oprichter van UP!. Deze workshop is op 4 februari 2021 verzorgd vanuit het VWS Actieprogramma Een tegen eenzaamheid. Het bericht is met toestemming van Alet Klarenbeek gemaakt. Zie ook het bericht over Toegankelijke communicatie. Het webinar legde de nadruk op ouderencommunicatie, maar veel inzichten zijn ook voor andere doelgroep relevant.

Corona

Corona heeft grote gevolgen voor de samenleving, en zorgt voor meer eenzaamheid. Belangrijke gevolgen van corona zijn onder andere:

  • het ontstaan van scherpere tegenstellingen, bijvoorbeeld tussen arm en rijk, jong en oud, zwart en wit en de behoefte aan of afkeer van sterk leiderschap;
  • ouderen die massaal online zijn gegaan voor o.a. beeldbellen en shoppen;
  • meer gebruik van e-health en zorg op afstand;
  • het inzicht dat ‘kwetsbaarheid’ van mensen niet per definitie gekoppeld is aan ‘leeftijd’
  • herwaardering van grootouders;
  • meer aandacht voor het belang van veerkracht.

Ook is corona een levensles voor veel mensen. Er is meer aandacht voor dankbaarheid en waardering, ook voor relevante beroepen. Daarnaast denken mensen meer na over de dood, isolement en zingeving.

 

Mismatch

Veel projecten en activiteiten rond eenzaamheid zijn sinds de coronacrisis stil komen te liggen, terwijl andere ontstaan of zich aanpassen aan de nieuwe situatie. Niet alles is succesvol, ook omdat er vaak een mismatch tussen vraag en aanbod is:

  • het aantal eenzame 70+-ers is verdubbeld;
  • een derde voelde zich zeer eenzaam, maar durft niet te vragen;
  • een derde van de sociale hulpvragers krijgt geen passend antwoord;
  • er zijn in deze tweede lockdown 82% minder vrijwilligers aangemeld dan in de eerste lockdown.

Een voorbeeld van de mismatch was afgelopen voorjaar, toen er veel aanbod was om boodschappen te doen, terwijl er meer behoefte was aan hulp in huis en tuin.

 

Doelgroep

Om in deze tijd tóch succesvol te zijn, is het bij communicatie belangrijk de volgende vragen te stellen over uw doelgroep:

  • welke mensen vormen uw doelgroep, en hoe raakt corona hen?
  • welke leeftijd of andere eigenschappen hebben uw doelgroep, zijn ze extra kwetsbaar voor corona?
  • hoe voelt deze man of vrouw zich?

 

Boodschap

Na verdieping op de doelgroep kunt u aan de ‘boodschap’ gaan denken. U wilt immers de aandacht vragen voor uw activiteit of project. Vaak vergeten initiatiefnemers dat ze daarbij willen aanzetten tot iets, in communicatietermen de ‘call to action’ genoemd. Wilt u mensen informeren, mee laten doen, zelf actie laten ondernemen…? Het is belangrijk dat u deze call to action formuleert. Houd ook rekening met de behoeften van deze tijd: veiligheid, kleinschaligheid en contact.

 

Vorm

Communicatie gaat altijd over gevoel. Als mensen een communicatie-uiting zien, dan oordelen ze in een fractie van een seconde. Daarom is het belangrijk om goed te weten wie uw doelgroep is en aan te sluiten bij hún belevingswereld. Zorg dat u mensen ráákt! Verpak de boodschap daarom altijd in een ‘verhaal’. Zorg voor herkenbare verhalen, van herkenbare rolmodellen. Dit kan goed met beelden. Ook met tekst kunt u werken, maar zorg voor gewone mensentaal, goede tekstschrijvers en besef dat niet iedereen zo tekstueel is ingesteld.

 

Middelen

Ook voor het gebruik van middelen heeft de coronacrisis effect. Flyers zijn op dit moment minder geschikt: mensen komen niet op de plekken waar u ze wilt neerleggen, zoals bibliotheken en wijkcentra. En mensen willen dingen niet aanraken vanwege mogelijk besmettingsgevaar. Maar lokale en huis-aan-huismedia, online platforms, websites, filmpjes en social media werken nog wél heel goed. Ook kunt u goed inzetten op het ‘doorvertellen aan elkaar’.

 

Tips

De workshop bevatte nog een aantal tips:

  • houd uw project en communicatie klein, behapbaar en persoonlijk;
  • wees eerlijk en authentiek, maak waar wat u belooft;
  • houd het licht van toon;
  • bied veiligheid en geborgenheid;
  • denk in lange lijnen en houd vol.

 

Tot slot

Corona levert een nieuwe werkelijkheid op. Herkent u de inzichten uit de workshop? Hoe past u uw communicatie aan de nieuwe situatie aan? Laat het weten in een reactie onder dit bericht.

Informatie

Publicatiedatum 11 februari 2021
Laatste aanpassing  11 februari 2021
Bron Een tegen eenzaamheid
Onderwerpen Corona, boodschap,
vorm en middelen

1 Reactie

  1. astrid nooij

    heel fijn dit hulpmiddel. wij hebben net een Pilot MeeMaakMand achter de rus. een vervolg op het project Vergeet mij niet. nu gaan we samen verder met aanvullende faciliteiten vanuit de woningbouwverenigingen. we nemen uw aanbevelingen daarin mee.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wilt u niets missen over de ontwikkelingen van de aanpak van eenzaamheid?

Abonneer uzelf nu op de tweewekelijkse nieuwsbrief van Aanpakeenzaamheid.nl en ontvang relevante artikelen over de aanpak van eenzaamheid. Mis het niet.

Je bent succesvol ingeschreven!