Praten lucht op! En is goed om eenzaamheid te voorkomen en tegen te gaan. Daarom is het zo mooi dat de Luisterlijn dag en nacht en overal in Nederland beschikbaar is. Met nu een nieuwe folder die gemeenten stimuleert om de Luisterlijn beter bekend te maken bij alle inwoners.
De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar voor een vertrouwelijk gesprek, per telefoon, chat en mail. Door te luisteren helpen 1.500 professioneel getrainde vrijwilligers mensen om zorgen, pijn en verdriet (even) het hoofd te bieden. Eén van de doelen van de Luisterlijn is het tegengaan van eenzaamheid. Dat wordt goed waargemaakt: maar liefst 60.000 gesprekken per jaar gaan over gevoelens van eenzaamheid.
Maar: niet iedereen die de Luisterlijn nodig heeft, weet die ook te vinden. Mensen kennen de organisatie niet of durven niet goed te bellen of te chatten. Dit moet veranderen. De gemeente speelt hierbij een belangrijke rol en kan de Luisterlijn onder de aandacht brengen bij hulpverleners en haar inwoners. (Voor de gemeente is de Luisterlijn overigens helemaal gratis, want de Luisterlijn wordt door VWS betaald.)
Daarom heeft de Luisterlijn deze zomer een speciale folder voor gemeenten gemaakt. Waarin staat wat de Luisterlijn is, dat de Luisterlijn een perfect onderdeel van het Wmo-beleid is en dat er gratis informatiemateriaal en presentaties beschikbaar zijn voor medewerkers in het sociaal domein.
De folder vindt u hier. Aardigheidje: er staat ook een quote van mij in, kunt u die vinden? En kennen alle inwoners in uw gemeente de Luisterlijn? Wat zijn uw ervaringen? Laat uw ideeën achter in een reactie onder dit bericht.
0 reacties