Communicatie gaat over gevoel. Daarom is het belangrijk om in de huid van uw doelgroep te kruipen. Dat maakt het mogelijk een heldere boodschap en een effectieve ‘call to action’ te formuleren. Het gebruik van herkenbare verhalen in uw communicatiemiddelen is daarbij waardevol. Die middelen kunt u vervolgens benutten om uw boodschap uiteindelijk bij uw doelgroep te krijgen. Ontdek deze en meer inzichten uit een recent webinar ‘Toegankelijke communicatie’.

 

Verantwoording

Dit bericht is een verslag van het webinar ‘Toegankelijke communicatie’ van Alet Klarenbeek, directeur/oprichter van UP!. Dit webinar is verzorgd vanuit het VWS Actieprogramma Een tegen eenzaamheid en duurt 50 minuten. Het verslag is met toestemming van Alet Klarenbeek gemaakt.

 

Vooraf

Het webinar is gebaseerd op de ervaringen van Alet Klarenbeek. Deels gaat het webinar over ouderencommunicatie; voor een belangrijk deel is de informatie ook voor andere doelgroepen geschikt. Het webinar kent een mix van voorbeelden en tips, aan de hand van deze onderdelen:

  • communicatie;
  • doelgroep;
  • boodschap;
  • middelen;

 

Communicatie

Bij het onderdeel ‘communicatie’ komt de definitie van een ‘campagne’ aan bod. Dat is “een communicatie-instrument waarbij over een langere periode een geplande reeks van communicatieve en interactieve activiteiten wordt ingezet via verschillende kanalen. Een campagne heeft tot doel om de samenleving te informeren, vaak in combinatie met het stimuleren van gewenst gedrag.” (Bron: CommunicatieRijk.nl). Elke campagne kan andere randvoorwaarden hebben:

  • hoe groot is de campagne?;
  • wat is het beschikbare budget?;
  • welke menskracht wordt ingezet: van de gemeente en/of uitvoerende partij?;
  • is het projectgebonden of raakt de campagne de hele samenleving?;
  • wat is de duur van de campagne: eenmalig of meerdere jaren?;
  • wilt u de campagne meten en bijsturen of gewoon maar gaan?

Daarnaast is het belangrijk te beseffen dat communicatie altijd over ‘gevoel’ gaat. Communicatie is kansrijk als u probeert het verlangen te raken van de ontvanger. Want als iemand zélf iets graag wil, dan is het veel sterker dan als iemand zegt dat het goed voor je is. Het moet overigens wel haalbaar zijn, de lat moet niet te hoog liggen, anders streeft u uw doel voorbij.

 

Doelgroep

Centraal thema is dat dé doelgroep niet bestaat. Het is belangrijk dat u zich echt een ‘mens’ voorstelt. Achterhaal daarbij zoveel mogelijk wie die mensen van úw doelgroep zijn: welke leeftijd hebben ze, wat zijn typerende kenmerken? Als u een goed beeld hebt van uw doelgroep, kunt u hen persoonlijk aanspreken. Tip: durf te kiezen. Vermeng geen doelgroepen en boodschappen.

 

Boodschap

Bij communicatie wilt u in eerste instantie de aandacht vestigen op iets, u wilt iets duidelijk maken. Belangrijk is: maak dit heel helder, vertaal het in één zin. Daarbij wilt u dat mensen iets doen, de zogenaamde ‘call to action’. Dat kan van alles zijn: het opdoen van kennis, het werven van deelnemers, het laten nadenken of in actie komen. Dan zijn er vaak ‘ja-maren’ of redenen waarom mensen iets níet gaan doen. Er zijn drie manieren om hiermee om te gaan:

  • herhaal de belemmerende gedachten. Als u bijvoorbeeld iemand uitnodigt om te sporten, dan kan iemand denken ‘wat moet ik meenemen’? Wat bijna altijd werkt is om die gedachte in de communicatie te herhalen. Dus te zeggen: “U denkt misschien ‘Wat moet ik meenemen?’;
  • het tegendeel benoemen. Eenzaamheid is een lastig onderwerp. U kunt het dan bijvoorbeeld over ‘ontmoeten’ hebben. Dat is positiever. Let op het risico om té ‘jubelend’ te worden, want dat voelen mensen;
  • gehoord en gezien worden. Het werkt goed om de gevoelens en situatie van mensen te benoemen. Bijvoorbeeld ‘Als je je lang en diep eenzaam voelt is dat een rotgevoel. En het gaat niet vanzelf over’ (voorbeeld van Venlo). Op zo’n manier voelen mensen zich erkend en staan ze open voor de boodschap.

Algemene tips: maak de boodschap persoonlijk en menselijk, eerlijk, gevoelig en authentiek; een vleugje humor kan vaak ook geen kwaad. Geloofwaardigheid is superbelangrijk bij uw boodschap.

 

Middelen

Als u een doelgroep en boodschap hebt geformuleerd, dan komen de communicatiemiddelen. Denk aan een website, social media of geprinte media. De middelen kunnen grafisch, tekstueel of met foto’s zijn. Belangrijk: gebruik ‘verhalen’. In verhalen kunnen mensen zich herkennen, het gevoel krijgen ‘dit gaat over mij’. Verplaats u daarom in het hoofd van de doelgroep en zorg voor herkenbare verhalen, herkenbare rolmodellen en gebruik veel beeld! Ook filmpjes werken heel goed. Tip voor communicatie voor ouderen: noem altijd een telefoonnummer.

 

PR

Dit onderdeel gaat erover hoe uw doelgroep uw boodschap uiteindelijk tot zich neemt. Vaak is dat én online én offline. Ook het netwerk om de doelgroep heen is belangrijk, zoals familie, vrienden en de huisarts. Vergeet ook de lokale media niet; de buurtkrant wordt door ouderen veel gelezen en is vaak op zoek naar content. Vooral als er een herkenbaar verhaal in komt, met een passend beeld erbij. En vergeet uw eigen omgeving niet: de websites en media van uw samenwerkingspartners. Kruisbestuiving maakt uw boodschap geloofwaardiger.

 

Vervolg webinars

Dit webinar krijgt een vervolg in drie workshops; alle plaatsen zijn helaas gevuld. Binnenkort kunt u hier wél de verslagen vinden:

  • Strategie en concept in een notendop. Leert u hoe u in 5 stappen uw eigen doelstelling formuleert en hoe u deze naar een creatief idee vertaalt.
  • Corona en nu. Corona heeft grote invloed op hoe je communiceert richting je inwoners. In deze workshop verkent u hoe u mensen – ondanks alle onzekerheid en angst – toch kan aanzetten tot ‘meedoen’ aan de hand van talloze voorbeelden.
  • Lokale campagnes: tellen – vertellen – laten vertellen. U hebt een campagne opgezet, maar de resultaten vallen tegen. Of u wilt er een beginnen, maar mist de aansluiting met de doelgroep. Vandaag leert u hoe u samen kunt werken met andere partners en de media, zodat u meer resultaat hebt van uw werk.

 

Tot slot

Hopelijk is dit bericht aanleiding om het hele webinar te bekijken. Dan komt de inhoud, met veel voorbeelden, pas echt tot leven. Meer informatie is ook beschikbaar in het boekje ‘Ouderencommunicatie’ van Up!

Herkent u de inzichten? Hoe past u ze toe in uw praktijk? Laat het weten in een reactie onder dit bericht.

Informatie

Publicatiedatum19 januari 2021
Laatste aanpassing19 januari 2021
BronUP!
Een tegen eenzaamheid
OnderwerpenWebinar, communicatie,
doelgroep en boodschap