Corona heeft gevolgen voor de communicatie bij activiteiten rond eenzaamheid. Uw doelgroep wordt door de crisis geraakt en niet alle middelen zijn meer relevant. Het is daarom belangrijk om goed stil te staan bij de mensen voor wie u actief bent. Zorg voor een duidelijke boodschap, verpakt in herkenbare verhalen en met middelen die bij déze tijd passen. Ontdek hier deze kennis en extra tips uit de workshop ‘Corona en nu?’
Dit bericht is gebaseerd op de workshop ‘Corona en nu?’ van Alet Klarenbeek, directeur/oprichter van UP!. Deze workshop is op 4 februari 2021 verzorgd vanuit het VWS Actieprogramma Een tegen eenzaamheid. Het bericht is met toestemming van Alet Klarenbeek gemaakt. Zie ook het bericht over Toegankelijke communicatie. Het webinar legde de nadruk op ouderencommunicatie, maar veel inzichten zijn ook voor andere doelgroep relevant.
Corona
Corona heeft grote gevolgen voor de samenleving, en zorgt voor meer eenzaamheid. Belangrijke gevolgen van corona zijn onder andere:
- het ontstaan van scherpere tegenstellingen, bijvoorbeeld tussen arm en rijk, jong en oud, zwart en wit en de behoefte aan of afkeer van sterk leiderschap;
- ouderen die massaal online zijn gegaan voor o.a. beeldbellen en shoppen;
- meer gebruik van e-health en zorg op afstand;
- het inzicht dat ‘kwetsbaarheid’ van mensen niet per definitie gekoppeld is aan ‘leeftijd’
- herwaardering van grootouders;
- meer aandacht voor het belang van veerkracht.
Ook is corona een levensles voor veel mensen. Er is meer aandacht voor dankbaarheid en waardering, ook voor relevante beroepen. Daarnaast denken mensen meer na over de dood, isolement en zingeving.
Mismatch
Veel projecten en activiteiten rond eenzaamheid zijn sinds de coronacrisis stil komen te liggen, terwijl andere ontstaan of zich aanpassen aan de nieuwe situatie. Niet alles is succesvol, ook omdat er vaak een mismatch tussen vraag en aanbod is:
- het aantal eenzame 70+-ers is verdubbeld;
- een derde voelde zich zeer eenzaam, maar durft niet te vragen;
- een derde van de sociale hulpvragers krijgt geen passend antwoord;
- er zijn in deze tweede lockdown 82% minder vrijwilligers aangemeld dan in de eerste lockdown.
Een voorbeeld van de mismatch was afgelopen voorjaar, toen er veel aanbod was om boodschappen te doen, terwijl er meer behoefte was aan hulp in huis en tuin.
Doelgroep
Om in deze tijd tóch succesvol te zijn, is het bij communicatie belangrijk de volgende vragen te stellen over uw doelgroep:
- welke mensen vormen uw doelgroep, en hoe raakt corona hen?
- welke leeftijd of andere eigenschappen hebben uw doelgroep, zijn ze extra kwetsbaar voor corona?
- hoe voelt deze man of vrouw zich?
Boodschap
Na verdieping op de doelgroep kunt u aan de ‘boodschap’ gaan denken. U wilt immers de aandacht vragen voor uw activiteit of project. Vaak vergeten initiatiefnemers dat ze daarbij willen aanzetten tot iets, in communicatietermen de ‘call to action’ genoemd. Wilt u mensen informeren, mee laten doen, zelf actie laten ondernemen…? Het is belangrijk dat u deze call to action formuleert. Houd ook rekening met de behoeften van deze tijd: veiligheid, kleinschaligheid en contact.
Vorm
Communicatie gaat altijd over gevoel. Als mensen een communicatie-uiting zien, dan oordelen ze in een fractie van een seconde. Daarom is het belangrijk om goed te weten wie uw doelgroep is en aan te sluiten bij hún belevingswereld. Zorg dat u mensen ráákt! Verpak de boodschap daarom altijd in een ‘verhaal’. Zorg voor herkenbare verhalen, van herkenbare rolmodellen. Dit kan goed met beelden. Ook met tekst kunt u werken, maar zorg voor gewone mensentaal, goede tekstschrijvers en besef dat niet iedereen zo tekstueel is ingesteld.
Middelen
Ook voor het gebruik van middelen heeft de coronacrisis effect. Flyers zijn op dit moment minder geschikt: mensen komen niet op de plekken waar u ze wilt neerleggen, zoals bibliotheken en wijkcentra. En mensen willen dingen niet aanraken vanwege mogelijk besmettingsgevaar. Maar lokale en huis-aan-huismedia, online platforms, websites, filmpjes en social media werken nog wél heel goed. Ook kunt u goed inzetten op het ‘doorvertellen aan elkaar’.
Tips
De workshop bevatte nog een aantal tips:
- houd uw project en communicatie klein, behapbaar en persoonlijk;
- wees eerlijk en authentiek, maak waar wat u belooft;
- houd het licht van toon;
- bied veiligheid en geborgenheid;
- denk in lange lijnen en houd vol.
Tot slot
Corona levert een nieuwe werkelijkheid op. Herkent u de inzichten uit de workshop? Hoe past u uw communicatie aan de nieuwe situatie aan? Laat het weten in een reactie onder dit bericht.
Informatie
Publicatiedatum | 11 februari 2021 |
Laatste aanpassing | 11 februari 2021 |
Bron | Een tegen eenzaamheid |
Onderwerpen | Corona, boodschap, vorm en middelen |
heel fijn dit hulpmiddel. wij hebben net een Pilot MeeMaakMand achter de rus. een vervolg op het project Vergeet mij niet. nu gaan we samen verder met aanvullende faciliteiten vanuit de woningbouwverenigingen. we nemen uw aanbevelingen daarin mee.