Sociaal werk is belangrijk bij de aanpak van eenzaamheid. Dat geldt ook in tijden van corona. Daarom is het mooi dat er nu een overzicht is van zeven kerndiensten die sociaal werkers tijdens de coronacrisis kunnen inzetten, afhankelijk van de context. Hier staan de mogelijkheden op een rij.

Verantwoording

De kerndiensten en bijbehorende praktische tips komen uit de publicatie ‘Sociaal werk voor ouderen tijdens corona; praktisch intercollegiaal advies bij het uitwerken van zeven kerndiensten‘ van Jenny Zwijnenberg. Zij heeft dit document opgesteld vanuit een digitale inspiratiesessie met collega-sociaal werkers op 26 maart 2020.

Kerndienst 1: Advies- en hulppunt

Elke gemeente zou één centraal telefoonnummer moeten hebben als aanspreekpunt voor ouderen en hun naasten. Dit punt kan ook gebruikt worden om het aanbod in een gemeente te bundelen. Via naasten en buren, outreachend contact, het medisch domein, briefjes voor het raam en informatiebrieven kunnen ouderen in beeld gebracht worden die niet zelf om hulp kunnen vragen.

Kerndienst 2: Sociaal belcontact

Regelmatige belcontacten met vrijwilligers zijn belangrijk voor ouderen die aan huis gekluisterd zijn. Belangrijk zijn het contact leggen en onderhouden, de inhoud van de gesprekken en het omgaan met persoonlijke gegevens.

Kerndienst 3: Van direct naar digitaal contact

Ouderen die voor de coronacrisis al vaardig waren met een smartphone of pc kunnen gemakkelijk overstappen op digitaal contact met naasten via bijvoorbeeld Whatsapp of Skype. Daarvoor zijn smart devices nodig. Deze moeten worden verzameld, geïnstalleerd en verspreid. Ook is een internetverbinding nodig.

Kerndienst 4: Ambulant contact

Voor de meest kwetsbare ouderen is digitaal en telefonisch contact vaak geen goede vervanging van face-to-facecontact. Daarom is het belangrijk te weten dat het toch mogelijk is op een veilige manier face-to-face-afspraken te maken. Met 1,5 meter afstand mogen en kunnen zorgverleners, mits zijzelf en de cliënt niet ziek zijn, ‘gewoon’ contact hebben. Afspreken in de buitenlucht heeft, waar dat kan, de voorkeur, en elke sociaal werkers mag voor zichzelf de afweging maken om wel of niet op huisbezoek te gaan. Ambulant contact is vaak nodig bij mensen met gehoorproblemen, alleenwonenden met dementie, met niet-aangeboren hersenletsel, lichte verstandelijke beperkingen en bepaalde psychiatrische aandoeningen. Ook situaties waar intensief mantelzorg wordt verleend kan om face-to-facecontact vragen.

Kerndienst 5: Praktische diensten

Zorgen dat mensen eten en drinken in huis hebben, maaltijden verzorgen en de post voorlezen zijn nu de belangrijkste praktische diensten. Voor de boodschappendienst staan tips om mensen te vinden die de boodschappen kunnen doen, tips voor de intake, een protocol voor de bezorging, en tips voor de betaling.

Kerndienst 6: Vervangende ontmoetingsactiviteiten

Er bestaan veel creatieve vormen van vervangende ontmoetings- en recreatieve activiteiten, bijvoorbeeld via apps, belcirkels of groepsgesprekken met de gewone telefoon. Recreatie kan via activiteiten die vanuit de deuropening gevolgd kunnen worden, door thuis te knutselen terwijl mensen weten dat ook anderen dit doen, of door telefonisch met elkaar na te praten over televisieprogramma’s.

Kerndienst 7: Ouderen actief voor anderen

Het is de uitdaging voor sociaal werkers om manieren te verzinnen om de talenten aan te boren van ouderen die nu thuis zitten, en waarmee ze een ander vrolijk kunnen maken. Denk aan huiswerkhulp, penvriendschap, taarten bakken voor jarigen of taalles geven via beeldbellen.

 

Tot slot

“Sociaal werk voor ouderen tijdens corona” biedt een schat aan informatie en inspiratie om als sociaal werker juist nú van meerwaarde te zijn. Een helder overzicht en praktische tips en verwijzingen maken van deze publicatie een must read voor elke sociaal werker, ook om eenzaamheid tegen te gaan.

Informatie

Publicatiedatum  14 april 2020
Laatste aanpassing  17 april 2020
Bron Sociaal werk voor ouderen tijdens corona; praktisch intercollegiaal advies bij het uitwerken van zeven kerndiensten
Onderwerpen  sociaal werk, corona