Eén van de manieren om eenzaamheid tegen te gaan is mensen helpen om minder negatief te denken. Maar hoe doe je dat dan? Daarover gaat de brochure van Movisie die eerder dit jaar uitkwam. Maak kennis met de inhoud, deel de informatie en maak er gebruik van.

 

Minder negatieve gedachten zijn heel belangrijk

Onderzoek toont aan dat het helpt als mensen minder negatieve gedachten hebben. Mensen worden daardoor minder eenzaam. Verbetering van gedachten van mensen helpt zelfs beter dan bijvoorbeeld huisbezoeken, het verbeteren van sociale vaardigheden of ontmoetingsactiviteiten (bron: Wat werkt bij de aanpak van eenzaamheid). Kortom: het is heel belangrijk om mensen te kunnen helpen minder negatief te denken.

Bron: Movisie

Brochure voor sociale professionals en vrijwilligers

Om mensen anders te laten denken, kunt u gebruik maken van zogenaamde ’sociaal cognitieve technieken’: deze technieken zijn er om aan de slag te gaan met negatieve gedachten over sociale situaties. Op basis van gesprekken met experts en ervaringsdeskundigen heeft Movisie de belangrijkste toegankelijke technieken op een rij gezet in de brochure “Spelen met gedachten”. De technieken zijn manieren om invloed te hebben op hoe iemand sociale situaties interpreteert. De brochure is bedoeld voor sociale professionals en vrijwilligers.

 

Inhoud van de brochure

De brochure kent de volgende inhoud.

  • Aandacht voor een effectieve basishouding van professionals en vrijwilligers: die moet open en positief zijn. Vanuit zo’n houding kunnen zij mensen met eenzaamheidsgevoelens uitnodigen zich open te stellen en ruimte te maken om anders tegen dingen aan te kijken.
  • Aandacht voor aandachtig luisteren en reflecteren om samen met de persoon die eenzaamheid ervaart te onderzoeken hoe hij of zij naar de wereld kijkt.
  • Vier manieren om negatieve gedachten te beïnvloeden (zie hierna).
  • Valkuilen die op de loer liggen: te snel willen gaan of een stempel drukken op iemand door onzorgvuldig woordgebruik.

 

Manieren om gedachten te beïnvloeden

De brochure noemt vier manieren om negatieve gedachten te beïnvloeden:

  1. Gedachten uitdagen: negatieve gedachten zijn vaak geen feit, maar een eigen interpretatie van de werkelijkheid. Dan kan het helpen om die gedachte uit te dagen: is de gedachte waar of niet waar?
  2. Gedachten focussen: het helpt om mensen te helpen ‘stop’ te zeggen als ze veel en snel piekeren. Ook kan aandacht gefocust worden op andere zaken, zodat negatieve gedachten minder kans krijgen. Dat kan door bijvoorbeeld trainingen yoga, meditatie of mindfullness. Ook andere activiteiten waar focus voor nodig is kunnen helpen, zoals puzzelen, sporten, tekenen of muziek maken. Tot slot kan het helpen mensen aandacht te laten schenken aan dingen waar ze dankbaar voor zijn.
  3. Gedachten ombuigen in positieve en helpende gedachten door nieuwe ervaringen op te doen. Door mensen te helpen kleine, haalbare stappen te zetten, doen ze nieuwe ervaringen op en bouwen ze zelfvertrouwen op.
  4. Mensen helpen met een milde en vriendelijke houding naar zichzelf te kijken. Deze zelfcompassie kan bevorderd worden door positieve herinneringen op te halen en mildheid aan te wakkeren.

 

Tot slot

Als het verminderen van negatieve gedachten zó belangrijk is bij het verminderen van eenzaamheid, dan is het ook belangrijk dat veel meer mensen daarmee aan de slag gaan. Deze brochure is daarvoor een perfect hulpmiddel. Wat zijn uw ervaringen? Kent u (nieuwe) projecten die juist gebruik maken van deze manier van het aanpakken van eenzaamheid? Laat uw reactie hieronder achter.

Informatie

Publicatiedatum29 mei 2020
Laatste aanpassing29 mei 2020
BronMovisie
Onderwerpencognitie, training, hulpmiddel