Vijf tips voor meer gastvrijheid bij sportverenigingen

door | aug 17, 2021 | gastbijdrage, nieuws, tips | 0 Reacties

Een welkom en gastvrij gevoel is belangrijk om leden van sportverenigingen te vinden en te behouden. Dat is goed voor de vereniging én goed voor de sporters. Het helpt uiteindelijk ook bij het voorkomen en tegengaan van eenzaamheid. In dit bericht vijf tips hoe je als sportvereniging gastvrijer kunt worden.

Over de auteur

Kyra van Leeuwen speelde als topgolfer op de Europese Tour. Ze studeerde na haar sportcarrière af in organisatiesociologie en richtte zich op diverse projecten. Ze houdt nu bijna geen club meer vast, maar is eigenaar van Start2Create en begeleidt met haar collega’s teams en organisaties met allerlei vraagstukken. Dat gebeurt bijvoorbeeld via Welkom op de Club, een programma voor sportverenigingen.

 

Sport en bewegen tegen eenzaamheid

Sport en bewegen kunt u goed inzetten om eenzaamheid te voorkomen of tegen te gaan. Sport en bewegen zorgt ervoor dat mensen elkaar ontmoeten en deel van een groep worden. Ook maakt sport en bewegen mensen fitter, waardoor ze beter aan de samenleving kunnen deelnemen. Hoe kunt u ervoor zorgen dat meer mensen gaan sporten? En dat zij zich ook thuis voelen op een vereniging en terug blijven komen? En is een vereniging wel echt zo gastvrij als u denkt? Deze praktische tips helpen u de beleving van (potentiële) sporters te vergroten.

 

Tip 1: Een welkomstbord of -banner

Een welkomstbord of -banner (als je geen bord mag ophangen van een beheerder) zorgt ervoor dat mensen weten dat ze aan het goede adres zijn. Ook geeft het een andere eerste indruk dan als je vooral communiceert wat allemaal niet mag. Bijvoorbeeld: bij een badmintonvereniging maken ze een route van banners zodra er een training of wedstrijd is, zodat je in één keer de weg kan vinden. Bovendien zijn er minder lange wachtrijen bij de balie.

 

Tip 2: Doorloop de route van de sporter met een andere blik

Niet alleen borden maar ook posters, social media en de website geven (vaak ongemerkt) een beeld van hoe gastvrij je bent als vereniging. En we kunnen nog even doorgaan: de parkeerplaats, een toilet, een kleedkamer, Piet van achter de bar, de koffie, de trainer, hekken, slagbomen. De vraag is niet alleen hoe duidelijk je bent in communicatie, maar ook wat de indruk is die het achterlaat. Wordt iemands beleving waargemaakt, overtroffen of is het misschien een grote teleurstelling? Doorloop eens met een aantal mensen de route van de sporter en bespreek wat je tegenkomt. Maak een top 3 of top 5 van dingen die jij graag anders ziet en deel dit met elkaar.

Op zoek naar meer praktische tips voor de route van de sporter? En zit je wel echt op dezelfde lijn als anderen van je vereniging? Het gastvrijheidsspel kan je daarmee helpen. Je kan het hier bestellen.

 

Tip 3: Verras je leden en bezoekers met iets onverwachts

Je kan nog zo vaak zeggen dat je een gastvrije organisatie bent, als het gevoel er niet is moet je nog ontzettend hard werken om dat gevoel wel te krijgen. In plaats van de mensen te verrassen met een verzoek tot aanmelden als vrijwilliger, kan je gelukkig ook een hoop doen om mensen een glimlach te geven.

  • Iets onverwachts geven. Denk aan gratis zonnebrandcrème aanbieden bij warm weer, of de wielervereniging die niet alleen water, maar als ludieke actie ook een scheermesje kado geeft. Of denk eraan die actieve vrijwilligers te bedanken. Op enkele verenigingen kunnen vrijwilligers nu ‘pizzapunten’ sparen na het uitvoeren van taken.
  • Goede koffie schenken, in plaats van een paar cent per kopje te besparen. Goede koffie is de basis van een goed gesprek en mensen die langer blijven hangen.
  • Persoonlijk ontvangst regelen voor nieuwe leden (door een gastheer of gastvrouw) of een nieuwe-leden avond organiseren.
  • Verras met kennis of geef de contactgegevens door van degene die over een vraag gaat. ‘Dat is niet mijn taak om te weten’ horen we geregeld. Maar wat als de persoon achter de bar wel van alles weet over lidmaatschap of een training, of over een map beschikt met informatie? Of dat je niet van het kastje naar de muur wordt gestuurd bij het achterhalen van informatie?
  • Zoek samenwerkingen op met lokale ondernemers. Sponsoring kan op meer manieren dan alleen een bordje. Denk aan een verrassingsontbijt van de plaatselijke bakker voor de persoon die 5 jaar lid is, of een bon voor een bak fruit bij de plaatselijke groenteboer voor die almaar aanwezige vrijwilliger.

Voordat je hele plannen gaat schrijven: experimenteer eerst met het verrassen van je leden en bezoekers. Wat levert een glimlach op? Ga daarmee door.

 

Tip 4: Doe de omgekeerde vraag: “Hoe jagen we iedereen weg?”

We zijn met z’n allen kei in het verzinnen van nieuwe manieren om mensen binnen te halen. Maar wat als het toch niet zo klopt met de gastvrijheid? Dan lopen de mensen ongemerkt weg. En vaak weten we niet waarom, omdat mensen het niet aangeven. De omgekeerde vraag kan een uitkomst zijn.

Benodigdheden:

  • Een aantal mensen met wie je niet zo vaak spreekt
  • Een flipover en een stift
  • Een schrijver
  • 10 minuten

Leg de vraag voor: ‘hoe jagen we iedereen hier weg?’ En laat de aanwezigen maar komen met antwoorden. Alles mag geroepen worden. De schrijver schrijft alles op. Geen ge-maar, alles opschrijven!

Stel daarna de vraag aan de aanwezigen: ‘wat herken je uit de praktijk? Wat gebeurt eigenlijk al?’ Omcirkel die antwoorden. Misschien lijkt het je wat spannend, maar door het tempo erin te houden kan er eigenlijk niets mis gaan. Dit is een creatief denkenmethodiek om in korte tijd, zonder al te veel discussie, valkuilen en kansen boven water te krijgen. Geef daarna iedereen twee stickers. Wat vind je het allerbelangrijkste om aan te pakken? Zo heb je meteen je prioriteiten voor de komende maanden. Succes!

 

Tip 5: Belang van echt contact

Welke vragen stel jij als je iemand voor het eerst ontmoet? Of ken je iemand wel echt zo goed als je denkt? Vaak gaan gesprekken – voor we het doorhebben – over de problemen of uitdagingen waar we mee te maken hebben. Een tekort aan handjes. Een tekort aan jeugdleden. Dat ene boze lid. Dan is de vraag, wat blijft hangen na zo’n gesprek? De basis van gastvrijheid is misschien wel: echt contact met elkaar.

  • Wat is jouw guilty pleasure?
  • Wat is jouw ideale vakantiebestemming?
  • Welk boek/ welke film zou jou mij aanraden?
  • Wat is jouw humor?
  • Waar kan ik jou ’s nachts voor wakker maken?

Ontdek eens wat er gebeurt als je andere vragen inzet in je gesprek. Print ze uit en zet ze in langs de lijn, als iemand nieuw lid is of tijdens het jeugdkamp. Je leert elkaar op een onverwachte, maar ook prettige manier beter kennen. Elkaar kennen, is elkaar mogen, is elkaar vertrouwen, is elkaar iets gunnen, zeggen we ook vaak. Soms is het waardevol wat langer bij ‘elkaar kennen’ stil te staan en op die manier te bouwen aan de relatie met een (potentieel) lid, vrijwilliger of sponsor. Tip: de Wie-ben-jij vragenkaarten kunnen helpen om op een andere manier contact met elkaar te maken.

Hoe is het gesteld met de gastvrijheid bij jouw sportvereniging? Kun je deze tips gebruiken, of heb je nog andere tips? Laat het weten in een reactie onder dit bericht.

Informatie

Publicatiedatum 17 augustus 2021
Laatste aanpassing  17 augustus 2021
Onderwerpen Gastvrijheid, Sportverenigingen

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wilt u niets missen over de ontwikkelingen van de aanpak van eenzaamheid?

Abonneer uzelf nu op de tweewekelijkse nieuwsbrief van Aanpakeenzaamheid.nl en ontvang relevante artikelen over de aanpak van eenzaamheid. Mis het niet.

Je bent succesvol ingeschreven!