Een nieuw digitaal magazine laat zien wat de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid is. Daarin wordt duidelijk wat u van de 152 aangesloten landelijke bedrijven en organisaties kunt verwachten.
Nationale Coalitie en e-zine
Vanuit het VWS Actieprogramma Een tegen eenzaamheid is sinds 2018 een heuse “Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid” ontwikkeld. Deze Coalitie kent inmiddels 152 deelnemers, vanuit allerlei sectoren, waaronder het bedrijfsleven. Om de kracht van de Nationale Coalitie zichtbaar te maken, heeft VWS een Ezine uitgegeven.
Dit kunt u verwachten
Als u lokaal actief bent om eenzaamheid tegen te gaan, dan is het belangrijk om te weten hoe u de kracht van de deelnemers van de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid kunt benutten. Het e-zine geeft aan dat coalitiedeelnemers worden gevraagd landelijk én lokaal een rol te spelen. Dat is voor u dus een aansporing om vooral lokale afdelingen, vestigingen of leden van de Coalitiedeelnemers te benaderen bij uw lokale aanpak.
Voorbeelden
Veel deelnemers van de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid zetten zich in rondom eenzaamheid vanuit hun eigen corebusiness. Dat blijkt uit de voorbeelden in het magazine, die hier op een rij staan.
- Het merk Maggi, sociaal buurtrestaurantketen Resto VanHarte en vriendschapsplatform Go mingle lanceerden vorig jaar het platform ‘Ik kook van harte voor jou’.
- PostNL helpt bij het signaleren van eenzaamheid via pakketbezorgers.
- Bemanningsleden van KLM bellen met ouderen als vrijwilliger voor het Nationaal Ouderenfonds.
- Seniorweb biedt hulp en praktische uitleg over internet aan ouderen.
- Jumbo heeft een handleiding voor supermarkten om zich in te zetten voor oudere klanten met behoefte aan contact. Bijvoorbeeld via een Kletskassa, een koffiecorner of het weggeven van ingrediënten voor Oma’s Soep.
- Margriet en Libelle, ouderenbond KBO-PCOB, kaartjeswebsite Greetz en PostNL hebben 134.000 ouderen met een tijdschrift en een kaartje een hart onder de riem gestoken.
- Kinderopvangorganisatie Partou heeft een draaiboek om kinderen van kinderdagverblijven en buitenschoolse opvang naar verzorgingshuizen te laten gaan. Ook heeft Partou een Gouden Boekje uitgegeven met hulp en tekeningen van bso-kinderen.
- Vrijwilligersplatform NLvoorelkaar helpt organisaties om vrijwilligers te vinden. De vrijwilligers komen bijvoorbeeld via Achmea, Young Shell en NLdoet.
- Biljartbond KNBB heeft met het Nationaal Ouderenfonds het programma Tijd voor Krijt gemaakt. Daarmee kunnen ouderen elkaar ontmoeten rond de biljarttafel.
- Nationaal Ouderenfonds heeft het programma Old Stars ontwikkeld; sporten en bewegen in aangepaste spelvormen voor ouderen.
- Golden Sports biedt leuke beweegactiviteiten op loopafstand, goedkoop en zonder verplichtingen voor 65-plussers aan.
- De Bridgebond ontwikkelde de eenzaamheidsinterventie Denken en Doen.
- De Nederlandse Jeu de Boulesbond start een maatschappelijk programma vanuit de EK Petanque.
En nu?
Een aantal deelnemers van de Nationale Coalitie zet zich op landelijk niveau eenmalig of structureel prachtig in. Het ezine laat daarnaast zien dat u lokaal sowieso kunt aankloppen bij Jumbo, Resto VanHarte en Partouvestigingen. Ook kunt u Old Stars, Golden Sports, Denken en Doen en Tijd voor Krijt lokaal introduceren en ouderen wijzen op de rol van Seniorweb en NLvoorelkaar. Het e-zine is verder natuurlijk vooral bedoeld als inspiratie. Dus loop gerust alle overige deelnemers langs op de site van de Nationale Coalitie en stap lokaal op ze af. En wilt u vooral het bedrijfsleven betrekken? Maak dan gebruik van de handreiking Een tegen eenzaamheid met ondernemers.
Hebt u ervaring met projecten of activiteiten van deelnemers van de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid? Laat het weten in een reactie onder dit bericht.
Deelnemers Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid
Informatie
Publicatiedatum | 3 juni 2021 |
Laatste aanpassing | 3 juni 2021 |
Onderwerpen | Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid |
0 reacties