Wijkverpleegkundigen komen vaak bij mensen thuis en kunnen eenzaamheid signaleren. Maar wat zouden ze dan moeten doen? Een nieuwe richtlijn komt binnenkort beschikbaar. De richtlijn zegt dat wijkverpleegkundigen één uur per cliënt mogen gebruiken om te spreken over eenzaamheid. Maak hier alvast kennis met dit nieuwe instrument.

 

Niet weten wat te doen

In elke gemeente zijn tientallen groepen mensen die eenzaamheid kunnen signaleren. Een belangrijke groep is die van wijkverpleegkundigen, omdat deze beroepsgroep vaak en veel bij eenzame ouderen thuiskomt. Uit een bericht van ZonMw blijkt dat eenzaamheid in de top-drie staat van thema’s waarvan wijkverpleegkundigen niet weten wat ze daarmee aan moeten. Daarom is gewerkt aan een richtlijn voor deze beroepsgroep.

 

Eén uur voor gesprek

De beroepsvereniging V&VN zal de richtlijn ‘naar verwachting’ in november vaststellen. Volgens het ZonMw-bericht is het belangrijkste onderdeel van de richtlijn: praat met de cliënt. Dat hoort bij goede zorg én wijkverpleegkundigen mogen er de tijd voor nemen. Ze kunnen hier tot één uur per cliënt aan besteden. Daarin moeten ze proberen cliënten te motiveren voor passende activiteiten en hen zo nodig naar die activiteiten toe leiden.

 

Handreiking en training

Om wijkverpleegkundigen te helpen het gesprek te voeren, is ook een handreiking opgeleverd. Daarin staan tips met aanleidingen om een gesprek te beginnen. Daarnaast is een gesprekstraining ontwikkeld voor wijkverpleegkundigen.

 

Wat vindt u van deze aanstaande richtlijn? Is een uur voldoende? Zou er nog meer in de richtlijn moeten staan? Laat het weten in een reactie onder dit bericht.

Informatie

Publicatiedatum 22 oktober 2020
Laatste aanpassing22 oktober 2020
BronZonMw
OnderwerpenSignaleren, richtlijnen,
handreiking, training