Wilt u veel mensen bereiken met diensten, activiteiten, informatie of initiatieven rond eenzaamheid? En hebt u weinig financiële middelen? Dan loont het om de drieslag ‘tellen’, ‘vertellen’, ‘laten vertellen’ toe te passen. Ontdek in dit bericht hoe u daarmee in uw praktijk aan de slag kunt.

 

Verantwoording

Dit bericht is gebaseerd op de workshop ‘Tellen – vertellen – laten vertellen’ van Alet Klarenbeek, directeur/oprichter van UP!. Zij verzorgde deze workshop op 4 maart 2021 vanuit het VWS Actieprogramma Een tegen eenzaamheid. Het bericht is met toestemming van Alet Klarenbeek gemaakt. Zie ook de berichten over Toegankelijke communicatie en Communicatie in coronatijd. De workshop legde de nadruk op ouderencommunicatie, maar veel inzichten zijn ook voor andere doelgroep relevant.

 

De aanpak van eenzaamheid bestaat lokaal vaak uit allerlei initiatieven. U wilt graag dat meer eenzame mensen ‘gevonden’ worden, u hebt een website met informatie of u hebt diensten en activiteiten die u bekend wilt maken. Maar hoe doet u dat? Hoe kunt u met beperkte middelen uw boodschap bij zo veel mogelijk mensen laten aankomen? Pas dan de drieslag ‘tellen’, ‘vertellen’ en ‘laten vertellen’ toe.

 

1. Tellen

Begin bij het begin. Dat betekent in dit geval: weet wat uw aanbod is en wie de doelgroep is. Wees hierin zo specifiek mogelijk. Zoals in een eerdere workshop aan bod kwam: maak uw doelgroep concreet. Om welke mensen gaat het? Welke gevoelens en ervaringen hebben zij? En ook: hoe groot is die specifieke doelgroep en hoeveel daarvan wilt u daadwerkelijk bereiken? Druk dit echt uit in getallen. Bij deze stap hoort ook de boodschap: wat wilt u overbrengen, wat is de ‘call to action’, wat wilt u dat mensen gaan doen?

Tip: begin altijd klein. Liever een straat dan een buurt; en liever een buurt dan een gemeente. Oftewel: probeer eerst op kleine schaal uit wat u wilt vertellen en hoe dit werkt. Als het succesvol is, dan kunt u geleidelijk de schaal en intensiteit uitbreiden.

 

2. Vertellen

De volgende stap is het onder de aandacht brengen van de boodschap. Het gaat om de mix van communicatiemiddelen, maar vooral ook om degene die uw boodschap vertelt.

  • Het werkt heel goed als u als initiatiefnemer niet zélf het verhaal vertelt, maar dat u dat door rolmodellen laat doen. Dus mensen die al gebruik maken van uw dienst of aanbod, en die uit eigen ervaring kunnen vertellen wat het is en hoe goed het voor hen werkt. Op die manier kunnen potentiële gebruikers zichzelf spiegelen aan deze ‘echte gebruikers’. De boodschap is op deze manier geloofwaardiger en heeft meer kans van slagen.
  • Vanuit welke invalshoeken en kansen kunt u anderen meenemen en zorgen dat zij uw boodschap versterken? Bijvoorbeeld de gebruikers – laten we even uitgaan van ouderen – zijn uitstekende verleiders voor nieuwe gebruikers. Vraag bijvoorbeeld een deelnemer uit het ene project om te vertellen op radio of televisie over zijn/haar ervaringen. Regisseer dit, denk dus vooraf goed na over wat u (de oudere wil laten) vertellen.

Tip: soms kunt u zelf heel goed de boodschap formuleren, maar het werkt vaak nét beter als u hier een communicatiebureau of -professional bij inschakelt. Vanuit vakkennis kunnen zij helpen scherpte in uw boodschap aan te brengen.

 

3. Laten vertellen

Tot slot: welke mensen of organisaties hebben een groot bereik? Er zijn vaak veel mensen en organisaties die ook belang hebben bij uw aanbod of dienst, en die kunnen helpen de boodschap te verspreiden. Denk aan huisartsen, gezondheidscentra, supermarkten, huis-aan-bladen, portals van ouderenbonden, kerken, sportverenigingen en collega-organisaties die ook bezig zijn met de aanpak van eenzaamheid. Bijvoorbeeld: u wilt meer mensen in beeld krijgen die mogelijk eenzaam zijn. Dan kunnen contactberoepen zoals kappers en schoonheidsspecialisten u daarbij uitstekend helpen. Want zij hebben persoonlijk contact met hun klanten vinden het vaak fijn iets voor anderen te betekenen. Dus als u deze contactberoepen betrekt bij uw boodschap, dan kunt u veel meer mensen bereiken.

Tip: wilt u dergelijke partners betrekken, doe dat dat niet via e-mail. Dat is misschien handig voor u, maar is niet effectief. U wilt immers ‘verbinding’ leggen, en dat gaat veel beter via persoonlijk contact. Dus: pak de telefoon of stap op de fiets om bij mensen of organisaties langs te gaan. Dan hebt u veel meer kans op succes.

 

Samenvattend

U kiest uw doelgroep zorgvuldig. U formuleert uw boodschap scherp en probeert het eerst op kleine schaal uit. Daarbij zet u rolmodellen in en werkt u samen met relevante lokale partners, vooral als ze een groot bereik hebben. Op deze manier kunt u, ook met een bescheiden budget, meer voor elkaar krijgen. Hebt u ervaringen of voorbeelden? Laat ze achter in een reactie onder dit bericht.

Informatie

Publicatiedatum 23 maart 2021
Laatste aanpassing  23 maart 2021
Bron Alet Klarenbeek
Onderwerpen Bereik, boodschap
Schrijft u zich in voor de nieuwsbrief:

Wellicht ook interessant voor u